Pri reklamácii tovaru nepotrebujete jeho obal ani doklad o kúpe

Mnoho spotrebiteľov (zákazníkov) už zažilo situáciu, kedy sa pokúšali reklamovať vadný výrobok u predajcu, no tento sa ich reklamáciou odmietol zaoberať, pretože výrobok už nebol v originálnom obale (krabici). Takéto konanie predajcu je však v rozpore s viacerými zákonmi, pretože žiaden právny predpis neukladá zákazníkovi povinnosť, aby počas záručnej doby skladoval aj originálny obal výrobku. Predávajúci je zároveň povinný zabezpečiť neustálu prítomnosť osoby oprávnenej reklamácie vybavovať, čiže ani odvolávky predávajúcich typu „Teraz tu nie je vedúci, príďte inokedy.“ neobstoja.

reklamacia
Aké povinnosti vlastne predávajúci má? Podľa zák. č. 250/2007 Z.z. o ochrane spotrebiteľa má predávajúci viacero kľúčových povinností, o ktorým však mnoho zákazníkov nevie.
Reklamačný poriadok musí byť na viditeľnom mieste dostupnom spotrebiteľovi. Predávajúci je povinný spotrebiteľa riadne informovať o podmienkach a spôsobe reklamácie vrátane údajov o tom, kde možno reklamáciu uplatniť, a o vykonávaní záručných opráv.
Spotrebiteľ môže uplatniť reklamáciu v ktorejkoľvek prevádzkarni predávajúceho, v ktorej je prijatie reklamácie možné s ohľadom na predávané výrobky alebo poskytované služby, alebo u určenej osoby.
 – V prevádzkarni musí byť počas prevádzkovej doby prítomný zamestnanec poverený vybavovať reklamácie. Pri skupinových zájazdoch musí predávajúci zabezpečiť v mieste zájazdu nepretržitú prítomnosť poverenej osoby oprávnenej vybavovať reklamácie po celý čas zájazdu.
– Po určení spôsobu vybavenia reklamácie sa reklamácia vybaví ihneď, v odôvodnených prípadoch možno reklamáciu vybaviť aj neskôr; vybavenie reklamácie však nesmie trvať dlhšie ako 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie. Po uplynutí lehoty na vybavenie reklamácie má spotrebiteľ právo od zmluvy odstúpiť alebo má právo na výmenu výrobku za nový výrobok.
– Predávajúci je povinný pri uplatnení reklamácie vydať spotrebiteľovi potvrdenie.
– Predávajúci je povinný o vybavení reklamácie vydať písomný doklad najneskôr do 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie.
Zo zákonnej úpravy vyplýva, že zákazník nie je povinný vadný výrobok reklamovať v originálnom obale, naopak reklamácia je možná aj bez akéhokoľvek obalu a predávajúci nemá právo od zákazníka obal na výrobok vyžadovať. K reklamácii zákazník potrebuje len zakúpený výrobok a zákon pritom nevyžaduje ani predloženie dokladu o kúpe výrobku, i keď jeho predloženie Vám reklamáciu uľahčí, no taktiež možno použiť napr. záručný list, doklad o bankovom prevode atď. Povinnosť spotrebiteľa uchovávať účtenku či skladovať originálny obal a v ňom následne výrobok reklamovať neexistuje. Veď napokon, zákazník reklamuje tovar a nie jeho obal.
Porušovať svoje zákonné povinnosti sa predávajúcemu v žiadnom prípade neoplatí. Za porušenie povinností v oblasti ochrany spotrebiteľa uloží orgán dozoru predávajúcemu pokutu do 66 400 eur; za opakované porušenie povinnosti počas 12 mesiacov uloží pokutu do 166 000 eur.
Na základe nášho článku bola spracovaná reportáž na tému “Reklamácie bez bločkov aj obalov. Zo zákona ich nepotrebujete” pre televíziu TA3: http://www.ta3.com 
JUDr. Adam Puškár

Potrebujete poradiť?

Medzi naše služby patrí aj právne poradenstvo, kde Vám vieme okamžite poradiť s Vašimi právnymi problémami. V prípade bližších otázok alebo záujmu o naše právne služby nás neváhajte kontaktovať.