Is it legal to record a police officer in service on the camera?

Možno legálne natáčať policajta pri výkone služby na kameru, mobil, alebo fotografovať? Smieme tak robiť kedykoľvek alebo len v prípade ak policajt/verejný činiteľ porušuje zákon? Niekedy na zložitú otázku býva jednoduchá odpoveď. Tak je tomu i v tomto prípade a odpoveď znie: verejný činiteľ/policajt je povinný strpieť zaznamenávanie výkonu svojej služobnej činnosti na obrazovo­zvukový záznam.

natáčať policajta

Ilustračný obrázok

 

 

Policajti radi zakazujú ich filmovanie pri služobnom zákroku či výkone funkcie s odôvodnením, že na to treba ich povolenie, alebo tým, že od kameramana požadovali novinársky preukaz. Podľa Občianskeho zákonníka sa totiž smú obrazové záznamy osoby vyhotovovať len s jej súhlasom a bez súhlasu napr. na spravodajské účely. Policajti však zabúdajú, že v službe sú verejnými činiteľmi a ochrany Občianskeho zákonníka sa nemôžu naplno dovolávať, nakoľko verejnosť má právo dokumentovať ich konanie. Toto konštatoval aj Ústavný súd SR vo svojom rozhodnutí II. ÚS 44/00 z 5.1.2001. O čo išlo?

V Prešove dňa 10.3.2000 mestskí policajti, počas ich zákroku proti aktivistom petičnej akcie „Petícia za vyvesenie tibetskej vlajkytýmto zakázali nahrávať policajný zákrok s tým, že na to nemajú povolenie a  narúša im to ich súkromie a neprajú si, aby boli pri výkone svojej služobnej činnosti (a bez predošlého udelenia súhlasu) snímaní videokamerou. Kameraman poslúchol a natáčať prestal. Podal však sťažnosť na ústavný súd, ktorý rozhodol, že takéto konanie polície bolo nezákonné a neústavné a bolo porušené sťažovateľovo právo na informácie podľa čl. 26 ods. 1 a 2 Ústavy SR a čl. 10 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd. Ústavný súd uviedol, že každá osoba vystupujúca na verejnosti musí strpieť zvýšenú kontrolu verejnosti nad takouto svojou činnosťou a že u osôb verejného záujmu dochádza k zúženiu priestoru ich súkromnej sféry, v dôsledku čoho sa primerane znižuje aj úroveň ochrany ich osobnostných práv (napr. práva na súkromie). V rozhodnutí ústavného súdu sa priamo uvádza, že:

„Podľa právneho názoru ústavného súdu za súčasť základného práva na súkromie a ani za prejav osobnej povahy (v zmysle § 11 Občianskeho zákonníka) nemožno u verejného činiteľa – zamestnanca mestskej polície považovať výkon jeho zákonom upravenej služobnej právomoci na verejnosti. Zatiaľ čo do súkromia osôb, a teda aj do predmetu ochrany osobnosti patria zásadne otázky týkajúce sa ich intímnej sféry (písomnosti osobnej povahy, zvukové záznamy prejavov osobnej povahy), v prípade výkonu ústavnej alebo zákonnej právomoci verejných činiteľov na verejnosti ide o diametrálne odlišné otázky verejnej, a nie súkromnej sféry, ktoré nemožno v žiadnom prípade považovať za súčasť ich základného práva na súkromie. Otázkou verejného záujmu je preto slobodné získavanie informácií o spôsoboch, akým verejní činitelia vykonávajú na verejnosti svoje ústavné alebo zákonné právomoci. Verejní činitelia si musia byť vedomí toho, že budú vystavení pozornosti verejnosti a budú musieť akceptovať výkon práva na informácie zo strany verejnosti minimálne v tom rozsahu, v akom svoje ústavné alebo zákonné právomoci vykonávajú na verejnosti, resp. v styku s verejnosťou.”

Uvedené rozhodnutie teda jasne konštatuje, že občania si môžu zaznamenávať bežnú služobnú činnosť verejných činiteľov, o protiprávnej činnosti polície nehovoriac. Čiže keď na vás nabudúce bude policajt bezdôvodne hrubý alebo budete svedkom priestupku policajtov, môžete si v kľude začať celý zákrok nahrávať napr. na mobilný telefón. Verejnosť má totiž právo kontrolovať svojich verejných činiteľov.

JUDr. Adam Puškár

Potrebujete poradiť?

Medzi naše služby patrí aj právne poradenstvo, kde Vám vieme okamžite poradiť s Vašimi právnymi problémami. V prípade bližších otázok alebo záujmu o naše právne služby nás neváhajte kontaktovať.